Här kan du läsa om några av våra uppdrag
Nordens största mötesplats för hållbart företagande äger rum för tredje gången på Stockholmsmässan den 21-22 maj 2024. Purpose PR & Kommunikation arbetar på uppdrag för Stockholmsmässan för tredje gången och deltar i projektet under 8 månader. Det innebär bland annat att vi tar hand om produktionen av mötesplatsens månatliga nyhetsbrev, kommunikation i sociala medier samt ansvarar för scenprogrammet.
Nordic Sustainability ExpoInnovationstävlingen Startup 4 Climate är en av Europas största innovationstävlingar och har instiftats i syfte att accelerera energiomställningen. De bästa idéerna med störst mätbar klimatnytta vinner. Tävlingen riktar sig till svenska startupbolag med innovationer inom energiomställning och klimatomställning. Tävlingen är grundad av Ellevio och GodEl och genomförs i samarbete med innovationshubben Things och nätverket We Don´t HaveTime - 2 miljoner kronor ligger i prispotten. Purpose PR projektleder tävlingen och arbetar både med marknadsföring, PR och arrangemang.
Startup 4 Climate - innovationstävlingRethink Textiles är en cirkulär abonnemangstjänst av hotelltextilier, där inget avfall går till spillo. Tjänsten syftar till öka andelen gäster som vill vara hållbara både hemma och på resa. Minskad klimatpåverkan och betydelsefulla sociala insatser i samhället, kommer på köpet.
Rethink Textiles vision är att hjälpa hotellbranschen att sänka sitt klimatmässiga och sociala avtryck från textil samt inspirera till att textil ska vara en del av hållbarhetsmålen. Genom att inspirera hotellgästen och engagera personalen får man textilierna att hålla längre samtidigt som man ersätter dagens textilkvalitéer med material med lägre klimatpåverkan.
Purpose PR är presskontakt och ansvarar för företagets kommunikativa lanseringsplan. Vi är också en del av det kommunikativa erbjudandet mot Rethink Textiles kunder i form av hållbarhetskommunikation och work shops,
Greentech-bolaget reCRQL vill bidra till att minska ett av världens största klimatproblem och utvecklade därför en ny cirkulär SaaS-lösning (Software as a service) för begangnatmarknaden. Anslutna e-handlare kan erbjuda sina kunder en enkel metod för att sälja secondhandprodukter utan att behöva utveckla och underhålla en egen in-houselösning, som ofta innebär en tung investering.
Purpose PR & Kommunikation hjälpte reCRQL lanseras på svenska marknaden och stöttar företaget regelbundet PR-mässigt.
Klimatsmarta textilprodukter till hotell, restaurang & tvätteri. VarUnik underlättar för sina kunder att välja klimatsmarta lösningar, hjälper dem att sänka deras energi- och vattenförbrukning samt inför nya tankar vad gäller för att förlänga produkters livstid. Reduce, Reuse, Recycle.
Purpose PR & Kommunikation hjälper bla. VarUnik med att författa artiklar om hållbarhet till deras nyhetsbrev, kommunikation i sociala medier samt med PR-arbete.
Goddryck producerar alkoholfritt vin och dryck, och är en del av stiftelsen GoodCause som skänker hela sin vinst till välgörande ändamål. Hösten 2020 lanserade GodDryck - världens första klimatpositiva dryck - Ginger Beer. Purpose PR hjälpte till med pressbearbetningen och arrangerade tillsammans med GodDryck och dryckesexperten Richard Mann, en digital dryckesprovning för journalister, influencers och bloggare.
GodDryck - alkoholfri dryckPurpose PR hjälpte, Giva Sverige med att utveckla och öka kännedomen om den globala givardagen Giving Tuesday, i Sverige 2020 och 2021. Målsättningen var också att öka givandet. I arbetet ingick bland annat att utveckla B2B-konceptet och öka engagemanget i näringslivet, samt sprida kännedom om dagen i sociala och traditionella media. Resultatet visade att kännedomen om Giving Tuesday ökade från 6% till 11% under 2020 bland svenskarna och antalet swishgåvor ökade med 50% mot föregående år.
Giving TuesdayBarnfonden är en partipolitiskt och religiöst obunden barnrättsorganisation som arbetar för att alla barn ska kunna utvecklas och nå sin fulla potential. Barnfondens vision är en värld där alla barn har möjlighet till en bättre framtid. Barnfonden grundades 1991 och är en del av det globala nätverket ChildFund Alliance. Tillsammans stödjer vi cirka 13 miljoner barn och familjer världen över. Den första ChildFund-organisationen grundades 1938 i USA. Barnfondens kontor finns i Malmö och här arbetar alla anställda. Barnfondens arbete leds av en oavlönad styrelse där alla ledamöter är faddrar. Barnfondens arbete utgår från FN:s barnkonvention.
Purpose PR hjälper Barnfonden med traditionell pressbearbetning, att skapa PR-plan, PR-rådgivning, och strategisk kampanjplanering kring konceptet Fadderkompis samt medieträning.
Sparks Generation hjälper ungdomar att hitta sin SPARK, sin inre gnista! Sparks Generation är en matchmaker mellan unga människors intressen och passioner och inkluderande föreningar, där ungdomar kan utvecklas, känna inre glädje och gemenskap. Deras digitala plattform inspirerar ungdomar att hitta sin SPARK och matchar den med det lokala utbudet av aktiviteter och föreningar. Med hjälp av utvalda influenser på Youtube och Instagram belyser de nya, kända och okända aktiviteter inom sport, kultur eller skolämnen.
Purpose PR & Kommunikation är pressansvarig hos Sparks Generation. Uppdraget innebär bland annat att strategiskt arbeta med aktuella kampanjer, traditionell pressbearbetning, PR och events. I uppdraget ingår också att skriva artiklar till Sparks föräldrablogg, publicera texter i sociala medier samt partnersamarbeten.